همه ما حداقل یکبار وارد یک سایت فروشگاهی شده ایم. اما صاحبان این سایت ها چه کسانی هستند و هدف آن ها از ایجاد این سایت ها چیست؟ اهمیت داشتن یک سایت فروشگاهی در چیست؟ در این مقاله می خواهیم درباره سایت های فروشگاهی و اهمیت داشتن یکی از این سایت ها صحبت کنیم.

سایت فروشگاهی چیست؟

به یک سایت که صرفاً جهت خرید و فروش محصولات به صورت عمده و خرده ایجاد می شود، سایت فروشگاهی می گویند. خریداران می توانند وارد این سایت ها شوند و پس از مشاهده لیست محصولات، سبد کالای خود را تکمیل کنند.

عمدتاً سایت های فروشگاهی ابتدا باید مجوز های لازم را جهت خرید و فروش کالا تهیه کنند. سپس با داشتن یک منبع خوب برای تامین محصول، می توانند به راحتی با رعایت اصول و قواعد سئو، از طریق سایت فروش خود را آغاز کنند.

امروزه شرکت های مختلفی در ایران کار طراحی سایت فروشگاهی را انجام می دهند. سایت فروشگاهی وردپرس می تواند مسیر جدیدی را در عرصه خرید و فروش محصولات رقم بزند.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و با ورود به عرصه تجارت الکترونیک، امروزه اکثر فعالیت ها به صورت غیر حضوری و اینترنتی شکل می گیرد. شرکت های کوچک و بزرگ برای ارتقا برند خود، سایت هایی با سئو خوب ایجاد می کنند.

یک سایت فروشگاهی با سئو خوب می تواند یک برندسازی قوی را برای فروشنده رقم بزند. با برندسازی وارد تجارت الکترونیک می شوید. در فضای اینترنت مشتریان جدیدی وجود دارند که در روش سنتی به هیچ وجه آن ها را پیدا نمی کنید.

این مشتریان در فضایی به نام اینترنت حضور دارند. برای وقت و پول خود ارزش قائل هستند و سعی می کنند تنها با جستجو در گوگل بتوانند خدمات و کالا های مورد نیاز خود را تامین کنند.

پارامتر های مهم در طراحی سایت فروشگاهی

اما سایت های فروشگاهی باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند خریداران و مشتریان را به سمت خودشان جذب کنند.

دو پارامتر در خرید اینترنتی بسیار مهم و تاثیرگذار هستند:

  1. مشتری داشتن
  2. اعتماد سازی

اولین پارامتر مهم در برندسازی و طراحی سایت، مشتری آوری است. یک سایت خالی به کار هیچ کسی نمی آید و هیچ سودی برای کسی ندارد. هزاران نفر در دنیا سایت دارند اما آیا همه آن ها تاجر هستند؟ آیا همه‌ی صاحبان سایت ها، از طریق تجارت الکترونیک به پول های کلان رسیدند؟

یک سایت خوب در مرحله اول باید قدرت کافی برای جذب مشتری را داشته باشد. اصطلاحاً به آن یک سایت سئو شده می گویند.

سئو به معنای افزایش رتبه در گوگل است. سایت شما باید به گونه ای باشد تا رتبه شما را در گوگل بالا ببرد و سبب شود تا مشتریان به سمت شما بیایند و با شما ارتباط بگیرند. تا در نهایت با انجام مراحل اعتماد سازی بتوانید مشتری را به مرحله خرید محصول برسانید.

بعد از طراحی سایت فروشگاهی و جذب مشتری، نوبت به مرحله اعتماد سازی می رسد. اگر مرحله اعتماد سازی به خوبی انجام شود، مشتری که وارد سایت شما شده است، محصول را خریداری می کند.

اعتماد سازی خود به دو گونه می باشد. بخشی از اعتماد سازی از طریق سایت انجام می شود و بخشی دیگر از طریق خود فروشنده و صاحب سایت.

بخشی از اعتماد سازی که از طریق سایت انجام می گیرد، بستگی به پارامتر هایی دارد که باید برای سایت خود تهیه کنید. برخی از این مجوز ها عبارت اند از:

  • نماد اعتماد الکترونیک (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت)
  • ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی
  • انجمن انفورماتیک ایران
  • سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور
  • و …

تهیه و داشتن این نماد ها ضرورت ندارد اما کمک بسیار زیادی در افزایش اعتماد سازی بین سایت و مشتری شما می شود.

برخی از پارامتر های اعتماد سازی نیز وابسته به خود صاحب سایت می باشد. ممکن است مشتری بخواهد با صاحب کسب و کار و یا مشاوران آن ارتباط تلفنی بگیرد. لذا مهم است که مشاور فروش توانایی لازم جهت برقراری ارتباط با مشتری و کسب اعتماد از آن را داشته باشد.

ویژگی های سایت فروشگاهی

در این قسمت می خواهیم ویژگی های یک سایت فروشگاهی را از نگاهی دیگر و کامل تر بررسی کنیم. عناصر و ویژگی های خاصی وجود دارند که سبب می شود سایت یک کاربر از حریف و رقیب خود سبقت بگیرد.

برخی از ویژگی های مهم و تاثیر گذار یک سایت فروشگاهی عبارت است از:

  • مورد تایید کاربر باشد: یک سایت باید طراحی ساده و در عین حال خیره کننده داشته باشد تا مشتری دچار دوگانگی در انتخاب و خرید کالا نشود. نحوه پیدا کردن کالا و مراحل خرید آن باید برای مشتری ساده و سریع باشد.
  • پشتیبانی از نسخه موبایل: طراحی سایت های فروشگاهی باید به گونه ای باشد که در نسخه موبایل و با هر نوع گوشی سازگاری داشته باشد.
  • استفاده از تصاویر و ویدئوها با کیفیت بالا: تصاویر محصول و ویدئو های استفاده شده در سایت باید دارای کیفیت بالا باشد تا باعث جذب و نگه داشتن مخاطب در سایت شود.
  • ایجاد یک فضا جهت ارسال نظرات مشتریان: باید یک فضا جهت راضی بودن و یا عدم رضایت مخاطب برای هر محصول در نظر گرفته شود تا باعث سهولت در انتخاب و خرید محصولات برای مخاطبین دیگر شود.
  • پیشنهادات و محصولات ویژه فروشگاه: قسمتی از سایت باید به محصولات دارای تخفیف و یا حاوی شرایط ویژه در نظر گرفته شود تا مخاطبین بتوانند فضای انتخاب بیشتری داشته باشند.
  • درج مشخصات فروشگاه: حتما باید آدرس فیزیکی فروشگاه در سایت درج شود. این موضوع می تواند به افرادی که قصد خرید حضوری دارند نیز کمک کند و هم سبب اعتماد سازی بیشتر برای افرادی شود که می خواهد به صورت اینترنتی سفارش دهند.
  • سوالات متداول: حتماً صفحه ای با عنوان سوالات متداول در سایت ایجاد شود. این صفحه کمک می کند تا بسیاری از ابهامات و سوالات افراد تازه وارد به سایت رفع شود. در این صفحه می توانید درباره نحوه سفارش، نحوه پرداخت یا عدم پرداخت مبلغ و یا مدت زمان ارسال کالا صحبت کنید.
  • رعایت مسائل امنیتی: استفاده از درگاه پرداخت امن و مناسب، داشتن گواهینامه SSL، احراز هویت دو مرحله، استفاده از فایروال و درج مسئله رازداری در فوتر سایت، به امنیت سایت و مشتریان کمک بسیاری می کند. همچنین این کار سبب جلوگیری از دسترسی مجرمان سایبری به اطلاعات مخاطبین نیز می شود.
  • درج اطلاعات دقیق درباره ارسال کالا: حتماً به صورت کامل و بدون ابهام درباره مسائل حمل و نقل وابسته به وزن کالا و شرایط خاص دیگر صحبت کنید. اینکار باعث می شود تا مخاطب با چشم باز خرید خود را انجام دهد.
  • ویژگی بازگشت کالا: ایجاد این قابلیت به سایت، باعث یک حس خوب در مخاطب شده و در بحث اعتماد سازی کمک شایانی به صاحب فروشگاه می کند.

تیم ما مفتخر است تا بهترین و با کیفیت ترین سایت فروشگاهی را برای شما مشتریان عزیز طراحی کند. تمامی ویژگی های فوق و همچنین پارامتر های تاثیر گذاری که سبب افزایش بازدهی سایت شما می شود، توسط طراحان و متخصصین ما برای سایت شما اعمال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.